Spelfilm plus Drama

Djupet

Ett verklighetsbaserat fint drama om en kall natt i mars 1984, några kilometer utanför Islands södra kust. Fiskebåten Breki sjunker och drar med sig besättningen ner i djupet och efter några timmar är det enbart en kvar. I de kalla vågorna kämpar den anspråkslösa och vanligen gladlynte Gulli för livet. I sex timmar simmar han tillbaka. Under simturen återupplever han sitt liv med bland annat minnen från det kraftiga vulkanutbrottet på Västmannaöarna under barndomen. När han spolas i land är inte utmaningarna slut. För han får då frågor hur han lyckats överleva, och varför. Forskare vill till och med undersöka hans kropp.

Hur kunde Gulli simma så länge och lura en förestående djup hypotermi? Var det beslutsamhet, ren slump eller ett okänt mysterium?

Regissören Baltasar Kormákurs återskapar i "Djupet" troget en maritim tragedi när det åldrande fartyget Breki den 11 mars 1984 kapsejsade nära Västmannaöarna.

• Originaltitel: Djúpið
  • Produktionsland: Island