Spelfilm plus Komedi

Fimpen

Bo Widerbergs fantasifulla 70-talsklassiker är en familjefilm om ett mirakel – en charmig blandning av fotbollspassion, vardagsrealism och humor.

Fimpen sätter också med avväpnande lekfullhet fingret på tidlösa drömmar om berömmelse. För hur roligt är det egentligen med snabba framgångar när man är en sexårig liten ”fimp”? Samtala om frågor ur filmens handledning från SFI, som: Vem sätter mest press på barn tror ni? Barnet självt, föräldrar, kompisar eller tränare? Är det skillnad på barns idrottande och vuxnas?

Trailer

Kuriosa: Förbundskapten Georg ”Åby” Ericson och fotbollsspelarna från svenska fotbollslandslaget, Ralf Edström, Ronnie Hellström, Roland Sandberg med flera spelar sig själva. Medverkar gör även Johan Bergman, Monica Zetterlund, Magnus Härenstam och Ernst-Hugo Järegård.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: Studio S