Spelfilm plus Drama/moderna Språk

Living is easy with eyes closed

1966 skrev John Lennon låten ”Strawberry Fields Forever” i spanska Almeria. John var där för att han hade en roll i Richard Lester-filmen "Hur jag vann kriget". Det är till denna filminspelning som den hängivna Beatlesbeundraren Antonio beger sig för att till varje pris träffa sin idol, John. Antonio, som till vardags är engelsklärare, tar gärna upp unga liftare längs vägen. Han får sällskap av en ung kvinna och en tonårskille i långt hår - bägge på rymmen. Rekommenderas från 13 år.  Särskilt lämplig i ämnena spanska, svenska.

OBS - finns med valbar svensk eller spansk text

En oförutsägbar film som i en pedagogisk ton förmedlar glädjen i att leva och lära, och som även har ett tolerant och ett antifascistiskt budskap. En oemotståndlig må-bra-komedi med en titel som anspelar på låttexten ”Strawberry Fields Forever”.  Utmärkt för diskussion om litteratur, sångtexter och dess olika betydelse för var och en.

• Produktionsland: Spanien
  • Bolag: Fernando Trueba PC