Spelfilm plus Drama

Lion

Femårige Saroo bor i norra Indien och är en ovanligt vaken liten kille. Efter att av misstag ha hamnat på ett tåg och somnat vaknar han ensam och förvirrad hundratals mil hemifrån. Ingen förstår vad hans säger, ingen verkar vilja hjälpa honom och han tvingas en tid att leva som gatubarn i ett inte helt ofarligt Calcutta. Saroo hamnar till slut på ett barnhem men ingen hittar hans familj. Senare adopteras han av en australiensisk familj men för att inte såra adoptivföräldrarna pratar han inte om sitt tidigare liv och ger upp hoppet om återförening. När en studiekamrat åratal senare föreslår att han borde hitta sin hemby med hjälp av Google Earth avfärdar han först idén, men tanken är svindlande och han gör sin första sökning...

”Lion” berättar den gripande, sanna historien om Saroo Birerley och är baserad på hans bok ”A long way home”. Filmen var nominerad till 6 Oscars 2016.

• Produktionsland: Australien/USA/Storbritannien
  • Bolag: Scanbox