Spelfilm plus Drama

Mandarinodlaren

1992. Inbördeskriget rasar i Georgien. I en liten bergsby har alla estniska bybor flytt tillbaka till sitt hemland. Utom två – den åldrade mandarinodlaren Ivo, som vägrar lämna sina grönskande träd, och hans medhjälpare Margus. Men slutligen tränger sig kriget på även i denna avkrok. Efter en blodig strid hittar de två mandarinodlarna två unga och svårt skadade soldater i sin egen trädgård – en från vardera sida av kriget.

För Ivo är bara en sak viktig och det är att båda överlever. Frågan är hur det ska gå när fienderna vaknar upp under samma tak.

Ett fantastisk humanistiskt drama med bra dialog, svart humor och ett rungande pacifistiskt budskap.

• Originaltitel: Mandariinid
  • Produktionsland: Georgien/Estland