Spelfilm plus Musikdokumentär

Mavis!

Mavis! är den första dokumentären om gospel-/soul-legenden och medborgarrättsikonen – Mavis Staples, och hennes grupp The Staple Singers.

Vid 75 års ålder gör Mavis fortfarande sin grej och med bestående scennärvaro. Hon gör sin karriärs mest vitala musik, vinner Grammy Awards och når en ny generation av fans. Hennes budskap om kärlek och jämställdhet behövs nu mer än någonsin.

Från frihetssånger under 60-talet och hits som “I’ll Take You There” under 70-talet, till funk och samarbete med Prince samt det senaste albumet med Jeff Tweedy från Wilco, har Mavis bevarat sina rötter, behållit sin familj nära och inspirerat miljontals människor längs vägen.

Med intensiva liveframträdanden, sällsynta arkivbilder och samtal med vänner och kollegor – som avslöjar kamper, framgångar och personliga erfarenheter – framträder Mavis enorma storhet och betydelse för både musiken och medborgarrättsrörelsen.

• Produktionsland: USA
  • Bolag: NonStopEntertainment