Spelfilm plus Drama

Medan vi dansar

Alexandra och Sergi bor i en trång lägenhet i Barcelona och vill ha barn. Men när Alex får chansen att arbeta med sin konst i Los Angeles bestämmer de sig för att vänta ett år med barn, väl medvetna om att detta kan vara sista chansen för Alex att etablera sig inom fotografivärlden. Under år på två olika kontinenter, måste Alex och Sergi använda virtuell kommunikation för att hålla liv i relationen. Men när de inte längre delar liv och inte heller kan röra varandra blir det teknologin som skulle föra dem närmare som i stället verkar slå sönder deras förhållande.

Vann Telia Film Award på Stockholms Filmfestival 2014 och har vunnit priser på festivaler som South By Southwest, AFI Fest och Malaga Film Festival. Regissören vann även en Goya för bästa nya regissör.

• Originaltitel: 10.000 Km
  • Produktionsland: Spanien