Spelfilm plus Drama/komedi

Min sköna tvättomat

Den unge pakistaniern Omar Ali bor i Londons södra förorter och tilldelas uppgiften att driva en fallfärdig tvättomat. I och med sitt jobb blir Omar allt mer involverad i den pakistanska gemenskapen i staden, vilket resulterar i ett överfall från ett högerextremistiskt gäng. Det visar sig att gängets ledare är Omars barndomsvän Johnny, och för att arbeta sig igenom sina meningsskiljaktigheter återupptar de både sin gamla vänskap och en avbruten kärleksrelation. Med sin skarpa iakttagelse av homofobi och rasism är ”Min sköna tvättomat” lika aktuell i dag som den var i Thatchers England. Filmen vann flera priser.

80-talscharm i Londonförort och en succé när den kom 1985.

• Originaltitel: My Beautiful Laundrette
  • Produktionsland: Storbritannien