Spelfilm plus Drama

Pianot

1800-talets mitt. Skotskan Ada McGrath, stum sedan sexårsåldern, sänd tillsammans med sin dotter Flora till Nya Zeeland av Adas far för att gifta sig med landägaren Alisdair Stewart. Bland de tillhörigheter som Ada för med sig är ett piano, men Stewart förstår inte vilket värde det utgör för henne och han byter det därför mot mark med grannen George Baines. Baines ber att Ada ska lära honom spela piano. Det visar sig att Baines inte vill lära sig spela, utan bara vill se och höra Ada spela. Hon börjar besöka Baines regelbundet. Vid varje besök blir Ada och Baines mer och mer förtroliga.

Filmen är en romantisk 1800-talsskildring som är inspirerad av den brittiska författaren Emily Brontës roman Svindlande höjder.
Vann 3 Oscars.

Finns stildrag från den idérörelsen romantiken i filmen?

• Originaltitel: The Piano
  • Produktionsland: Nya Zeeland/Australien