Spelfilm plus Drama

Slutet gott, allting gott

Madeleine, är 92 år och känner att hon levt ett bra liv, och nu är det dags att sätta ett datum för när hon ska lämna denna jord. När hon berättar det för sina barn Diane och Pierre så hoppas hon att de ska förstå. Men för barnen blir det en chock och de vill inte acceptera sin mors beslut. Ända till slutet behåller Madeleine sin värdighet, humor och passion för livet, och detta vill hon föra vidare till sina barn, speciellt ge sin dotter Diane en sista lärdom om livet.

Marthe Villalonga (84 år i verkligheten) gestaltar en ålderdom som innehåller både skönhet och värdighet men också självinsikt och humor. Genom henne blir filmen också ett övertygande argument för rätten att själv bestämma när livet ska ta slut. Jeanette Gentele, SvD

• Originaltitel: La dernière leçon
  • Produktionsland: Frankrike