Spelfilm plus Värdegrund

The Wolfpack

Dokumentärfilmen The Wolfpack visar sex bröder och en syster som har växt upp isolerade från omvärlden i en lägenhet i New York. Deras föräldrar undervisade dem i hemmet och de har endast fått lämna lägenheten några få gånger under sitt liv. I stället har de sett på film och upplevt och försökt förstå världen utifrån det. Filmer har också varit ett sätt att fly från den instängda vardagen och som tidsfördriv spelar de själva upp scener ur favoritfilmer som Reservoir Dogs, Pulp Fiction och The Dark Knight, komplett med komplicerad scenografi och kostymer gjorda av papper.

Bakgrunden till filmen är att regissören Crystal Mosell lärde känna familjen och fick lov att filma deras liv, precis när bröderna börjar revoltera mot föräldrarna och deras beslut att isolera dem från omvärlden. Utan att döma den okonventionella familjen har Mosell gjort en oförglömlig film som är både inspirerande och obehaglig.

The Wolfpack vann priset för bästa dokumentärfilm på Sundance filmfestival 2015.

Läs mer här och fundera gärna över vilken betydelse ett socialt nätverk har för människor och över vilken överlevnadstrategi som ungdomarna har haft.

• Produktionsland: USA
  • Bolag: Edge Entertainment