UR Svenska

Barn av sitt språk : Kämpar för boken

Lärare behöver påfyllning av idéer och praktiska exempel på hur man arbetar med skönlitteratur i klassrummet. Det visar Läskampanjen i Botkyrka som började som ett projekt men som nu är en permanent verksamhet. Den leds av eldsjälarna Jessica Staaf och Annika Löthagen som är utvecklingspedagoger och svensklärare. Båda propagerar för högläsning i klassrummet. De håller seminarier för lärare och presenterar böcker som kan ge uppslag till reflektion och fördjupande samtal kring ämnen som barn grubblar på. Varje lärarseminarium utmynnar i dramaövningar och skapande verksamhet inom olika konstarter. Allt för att ge förslag på hur lärare kan låta barnen arbeta vidare praktiskt med sin läsupplevelse.