headphones

UR Samhällskunskap

Barnaministeriet - barnen och rättvisan : Safe targets

Barn med neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar utsätts oftare än andra för våld och övergrepp och har samtidigt svårare att få upprättelse i rättsapparaten. Man brukar kalla den här gruppen av barn för "safe targets", alltså att det är riskfritt att förgripa sig på dem, berättar Katrin Lainpelto, forskare vid Stockholms barnrättscentrum. Hon har studerat situationen för barn med dessa, ofta osynliga funktionshinder och menar att de är i en särskilt utsatt situation. Hur kommer det sig? Och hur ställer sig de ansvariga och berörda till att det ser ut som det gör? Programmet är producerat i samarbete med Sveriges Radios Kaliber.