headphones

UR Idrott Och Hälsa

Bildningsbyrån - hälsa : Sömn

Allt fler lider av sömnproblem. Men det finns hjälp att få. Vi följer med till en sömnskola där beteendevetaren Margareta Abrahamsson låter eleverna skriva sömndagbok. Vi träffar också Helena, som under tio år nästan inte sov någonting. Eftersom hon hade så mycket roligt att göra tyckte hon sömnen var ett slöseri med tid, vilket ledde till att hon förlorade förmågan att somna när hon behövde. Vi hör henne berätta om vägen in och ut ur sömnlösheten. Dessutom besöker vi den danske sömnforskaren Sören Berg. På sitt lantställe i Småland har han ett speciellt sovhus som han beskriver som den ultimata sovmiljön.