headphones

UR Samhällskunskap

Bildningsbyrån EU : 28 vägar till jämställdhet?

Sändningsår 2014. I vissa EU-länder, som till exempel Italien, är det svårt för kvinnor att kombinera familj och jobb. Problemet är bland annat beroende på bristande möjligheter till barnomsorg vilket leder till att många kvinnor blir hemmafruar eller satsar på karriären istället för att skaffa barn. Huruvida EU kan göra något för att ge kvinnor bättre möjligheter att komma ut på arbetsmarknaden är svårt att svara på. Dels ser situationen olika ut i de olika länderna och det är inte så lätt att hitta lösningar som fungerar för alla. Dels är många oense om vad EU egentligen ska ha rätt att bestämma om.