UR Pedagogiska Frågor

Dr John : Koncentration, självständighet & oberoende

Elever som delar berättelser om skräck eller som lär sig tänka matematik. De moderna inlärningsmetoderna är spännande, men hur får vi dem att fungera bland dagens lustdrivna - och ibland väldigt livliga - elever? Dr John diskuterar kvaliteten i processmetoder med Kerstin Wikström som arbetar med läs- och skrivprocesser i en sjätteklass. I Gunilla Esséns klassrum dras en matvagn igenom varje dag. Gunilla och John talar om hur man hanterar distraktionsmoment och hur man som lärare kan arbeta för att inte själv bidra till koncentrationsstörningar i klassen. I publiken sitter studenter från Lärarhögskolan i Stockholm.