UR Pedagogiska Frågor

Dr John : Tempo, mod & slumpmässig rollindelning

Vad är ett lagom tempo i klassrummet? Ett dilemma i dagens undervisning är att mycket ska läras ut på kort tid. Hur hinner man med? En del elever har behov av extra stöd, mindre grupper och ett lugnare tempo. Hur kan sådan undervisning bli effektiv? Dr John coachar i studion Anna Oldner Bengtsson, som bland annat undervisar i mediekunskap och svenska på Rudbeck, gymnasiet i Sollentuna, och Kerstin Pirard, specialpedagog vid Runbyskolan i Upplands Väsby. Dessutom får studiopubliken, studenter från lärarutbildningen i Uppsala, agera försökskaniner för en av Dr Johns undervisningsmetoder; slumpmässig rollindelning.