UR Pedagogiska Frågor

Dysselecksi - blind, blåst och bortgjord : Del 1

Dyslexi är långt vanligare än många tror, minst 6% av Sveriges befolkning tros vara drabbad. Niklas Hyland, själv dyslektiker, tar sig en närmare titt på ämnet. Han träffar kända dyslektiker, exempelvis rapparen Petter, i öppenhjärtiga samtal. Han intervjuar några av världens främsta forskare i ämnet och han reflekterar över sitt eget liv som dyslektiker. Har vardagen för dyslektiska skolbarn förändrats något sedan han gick i skolan på 70-talet? Vet folk om att Albert Einstein, HC Andersen och Selma Lagerlöf också hade dyslexi? Och hur tänkte han när han ställde upp i Lingo, trots att han inte kan stava till flicka...