UR Pedagogiska Frågor

Dysselecksi - blind, blåst och bortgjord : Del 3

Minst sex procent av Sveriges befolkning tros vara drabbade av dyslexi. Finns det några lätta vägar ur dyslexin? Går det att plugga vidare? Vi träffar studenten Peter Rosén, som trots sina ganska stora problem pluggar på KTH. Vi möter också Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, som levt och våndats med problemet i hela sitt liv, och Juha Kere, en av världens främsta genforskare, som anser att den dyslektiska gåtan kan förklara mycket av det vi kallar mänsklighet. Hur mycket ärver vi egentligen, och hur mycket är miljö? På Internet finns många mirakelmetoder som ska hjälpa mot dyslexi. Niklas Hyland testar och analyserar tillsammans med experter. Vi är också med när kronprinsessan Victoria delar ut stipendier till skolor som arbetar föredömligt med dyslexi.