UR Historia

Entreprenörerna : Amanda Christensen

Torpardottern Amanda Kristensen är en av många kvinnor som hittade sin försörjning inom den textila industrin under 1800-talet. Men Amanda ville mer än att arbeta som sömmerska för andra. Hon såg en särskild nisch i tillverkning av slipsar och kravatter av allra högsta kvalitet och startade ett eget företag. För att lyckas fick hon gå vid sidan av rådande normer och trotsa föreställningar om manlig och kvinnlig kompetens. Företaget blev mycket framgångsrikt. Amanda baserade mycket av sin framgång på att vara en bra chef och tog stort socialt ansvar för sina medarbetare. Amanda Christensens företag blev ett familjeföretag som fanns kvar i generationer i familjen. Vi följer med Amandas barnbarnsbarn, Amanda Christensen, på en resa i företagets historia. Expert i programmet är Lennart Jarnhammar.
  • Originaltitel: Entreprenörerna : Amanda Christensen
  • Bolag: Samproduktion mellan Mediabruket, UR och Centrum för näringslivshistoria
  • Produktionsår: 2011
  • Ämnen: Historia Nya tiden - Sverige och Norden 1800-talet