UR Svenska

Ett evigt berättande : Bildberättandet

En bild säger mer än tusen ord - talesättet bekräftas mer än väl i vårt bildsamhälle, där vi talar, tänker och uttrycker oss i bild. Och bilder på kroppen talar också sitt tydliga språk. Leanne Shapton, författare från New York, intervjuas om sin uppmärksammade "bildroman" i form av en auktionskatalog. Vi tittar även närmare på tecknade serier, som i Sverige först på senare år har börjat betraktas som litteratur, och möter serietecknaren Joanna Hellgren samt elever och lärare på seriehögskolan i Gävle, där de flesta eleverna är kvinnor. Göteborgsfilmaren Patrik Eriksson gjorde sin film "En enastående studie i mänsklig förnedring" med mobiltelefonen. Är det mobiltelefonens intimsfär som gjorde filmen möjlig? Vi möter också Mia i Aspudden som har tatuerat människor i mer än 30 år. Vad vill hennes kunder berätta med sina tatueringar?
  • Originaltitel: Ett evigt berättande : Bildberättandet
  • Bolag: UR