UR Teknik

Hela apparaten - om teknikens världar : Att prata och förstå teknik

Hur ska vi kommunicera för att förklara teknik? Hur blir en skattkarta teknik? Och varför är alfabetet världens häftigaste uppfinning? Vi besöker en mellanstadieklass i Tungelsta skola när de bygger broar efter varandras ritningar och vi träffar företaget Mitekgruppen när de gör en modell av en skyskrapa. Hur gör vi när orden inte räcker till? Konstnären Ulrika Sparre undersöker hur vi påverkar varandra med tankarna. På Sjöängsskolan får vi se när barnen skapar skattkartor och letar efter varandras skatter. För att kunna läsa kartorna behöver de komma överens om gemensamma symboler. Programledare Anna Charlotta Gunnarson lotsar mellan världarna, funderar över Google Earth, GPS, symboler som kommunikation och boken som uppfinning. Dessutom besöker hon Chalmers Användbarhetslabb och träffar MariAnne Karlsson, professor i människa-tekniksystem.
  • Originaltitel: Hela apparaten - om teknikens världar : Att prata och förstå teknik
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2007