UR Teknik

Hela apparaten - om teknikens världar : Tekniken i våra händer

Vad kan vi göra med våra händer? Och vad gör vi när händerna inte räcker till? Vi besöker violinmakaren Samuel Casco som aldrig skulle kunna tillverka en bra fiol om han använde maskiner, och på en av Arlas gårdar träffar vi mjölkkor som både mjölkas och myser med hjälp av den senaste tekniken. På Kullaviksskolan ser vi hur eleverna får lära sig att göra upp eld och tillverka en visselpipa av en aluminiumburk, och på en lektion i ett växthus lär vi oss varför ett frö i jorden är teknik. Programledare Anna Charlotta Gunnarson lotsar mellan världarna, funderar över muskelkraft och alla redskap vi omger oss med och har själv just upptäckt vilken viktig roll tummen spelar i den nya tekniken. Dessutom har hon fotat några av alla de 143 knappar som hon trycker på varje dag. Vi följer också handen som informationsbärare genom teknikhistorien - från spår i sanden, över grottmålningar och hieroglyfer till dagens bärbara datorer.
  • Originaltitel: Hela apparaten - om teknikens världar : Tekniken i våra händer
  • Bolag: UR