UR Idrott Och Hälsa

Idrottens himmel och helvete - syntolkat : Skador och skandaler

Överbelastningsskador, stressfrakturer och ett skelett som till slut riskerar att gå av - innan du ens hunnit bli tonåring. Men också drömmar om segrar och att kunna ägna livet åt det du älskar, idrotten. Skador hos elitidrottande barn och ungdomar ser ut att öka. Klas Östberg har jobbat som läkare för OS-truppen och på sin klinik tar han emot många idrottande barn och ungdomar. Han menar att skadorna har blivit fler i takt med att elitsatsningarna sjunkit allt längre ner i åldrarna. Vi möter även elitidrottarna Anna Haag och Emil Jönsson som förutom idrottsliga framgångar har ett starkt engagemang i ungas idrottsutövande. Deras sommarläger för unga är tänkt att lägga grunden för en lång och rolig idrottskarriär.
  • Originaltitel: Idrottens himmel och helvete - syntolkat : Skador och skandaler
  • Bolag: Filmriding & Company för UR
  • Produktionsår: 2014