UR Pedagogiska Frågor

Lärlabbet : Ledarskap i klassrummet

Att läraren är en tydlig ledare är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i undervisningen menar skolinspektionen, men hur gör man för att bli en bra ledare? Och vilken typ av ledarskap är det som krävs? Marcus, professor i pedagogik poängterar vikten av att vara väl förberedd och ha tydliga ramar, men att ett gott ledarskap också innebär att få eleverna att trivas, utvecklas och lära sig. Ann-Sofie, lärare i Motala, betonar vikten av att se eleverna när de kommer, "... och inte bara se, utan verkligen se", säger hon.
  • Actors: Ann-Sofie FredrikssonMarcus SamuelssonLarry FerlazzoJenny Reichwald;
  • Originaltitel: Lärlabbet : Ledarskap i klassrummet