UR Pedagogiska Frågor

Lärlabbet : Övergrepp, trakasserier och samtycke

Att tala om kränkningar och övergrepp är en viktig del i sex och samlevnadsundervisningen. Men hur undervisar man om ett så komplext och laddat ämne? Och hur ska man agera om en elev blivit utsatt för ett övergrepp? På Gunnesboskolan i Lund intensifierades arbetet med de här frågorna efter att elever på skolan våldtagit en annan elev. Vi följer läraren Jenny Lindblad Persson som bland annat diskuterar samtyckeslagen med sin klass. Bengt Söderström, handläggare på stiftelsen Allmänna Barnhuset, har varit med och tagit fram en handledning för skolpersonal om sexuella övergrepp.
  • Actors: Jenny Lindblad PerssonBengt SöderströmSusan FineranPernilla VesterlundJenny Reichwald;
  • Originaltitel: Lärlabbet : Övergrepp, trakasserier och samtycke
  • Bolag: UR