UR Pedagogiska Frågor

Lärlabbet : Sex och samlevnad - elevinflytande

Elevinflytande är en framgångsfaktor i sex- och samlevnadsundervisningen enligt Skolinspektionen. Man får fler perspektiv och motivationen ökar. Hur kan man då jobba med elevinflytande för att lyfta ämnet? På Tullbroskolan i Falkenberg ska åttorna just inleda ett projektarbete. Metoden, som har åtta steg och inleds med en inspirationsfas, innebär att elevernas egna intressen styr och att lärarna fungerar mer som handledare. "Arbetssättet gör att eleverna får bättre självförtroende och vågar framföra och stå för sina åsikter", säger Jennie Johansson som undervisar klassen.
  • Actors: Jenny ReichwaldJennie JohanssonTeresa Fernández LongAdriana Pereira;
  • Originaltitel: Lärlabbet : Sex och samlevnad - elevinflytande