UR Pedagogiska Frågor

När barnet blev barn : Barndomen som försvann

Dagens värld är betydligt mer kluven, motsägelsefull och informationstät än gårdagens och skyddet som omgärdade barndomen har långsamt demonterats. Barn ser mer, vet mer och exponeras via olika medier för helt andra saker än tidigare. Genom den digitala revolutionen har offentligheten tagit sig hela vägen in i barnkamrarna. I sin bok "Den förlorade barndomen" skriver medieforskaren Neil Postman att skillnaden mellan barndom och vuxenlivet har en grund i läsning. Att lära sig läsa är att lära sig tänka vuxet, hävdar Postman. Det nutida samhället liknar därmed det medeltida eftersom både barn och vuxna, för första gången på flera hundra år, nu delar en gemensam värld av lättillgängliga budskap.