UR Samhällskunskap

Nationen - syntolkat : Nationalstaten

Varifrån kommer föreställningarna om Sverige och vad som är svenskt? Hur har dessa föreställningar påverkat historien? Skådespelaren och komikern Mustafa Al-Mashhadani träffar Marie Johansson Bergman som berättar om hur hon som barn sattes i fosterhem istället för att få tas om hand av sina släktingar på grund av att de var resande. 88-årige Vello Noodapera berättar om hur han som barn under andra världskriget flydde med båt från Estland och skapade sig ett liv i Sverige. Professorerna Paulina de los Reyes och Sverker Sörlin diskuterar ideologiska och politiska motiv bakom idén om nationalstaten Sverige.
  • Actors: Sverker SörlinMustafa Al-MashhadaniPaulina de los ReyesMarie Johansson BergmanVello Noodapera;
  • Originaltitel: Nationen - syntolkat : Nationalstaten
  • Bolag: UR