UR Värdegrund

Orka : Ebba är utfryst

Ebba är duktig i skolan och gillar att dansa. Tidigare hade hon en bästis, men nu har bästisen svikit henne till förmån för två andra, tuffare tjejer. Ebba blir mer och mer utfryst och utsätts för elaka blickar och kommentarer. Stephan tar med sig den fiktiva tjejen Ebba till hennes skola och försöker tillsammans med elever och lärare lösa Ebbas problem. Hur kommer man åt mobbning som är tyst och subtil? Dessutom får vi se hur man kan hjälpa en utsatt person genom att bryta mönster och gå emellan, och träffar Madde som berättar hur hon var med och fryste ut en tjej i femman. Programmet rekommenderas från åk. 6 med anledning av språkbruket.
  • Originaltitel: Orka : Ebba är utfryst
  • Bolag: UR