UR Historia

Ramp om historia : Civil Rights

Vad hände när de svarta krävde rösträtt i USA? Vad hände när de ville gå i de vitas skolor? Ramps Saada Sirag Ali reser till Alabama och Mississippi i USA och möter människor som var med i den svarta medborgarrättskampen på 1960-talet och som arbetade med Martin Luther King Jr. Wilbur Colom var bara 13 år när han första gången sattes i fängelse efter att ha badat i en simbassäng som var avsedd för vita. Gloria Ray Karlmark bor numera i Stockholm och berättar om det fruktansvärda skolåret 1957 då hon utsattes för mobbning i Little Rock Central High School. Bomullsarbetaren Esther Jordan berättar hur hon utsattes för ett mordförsök när hon som en av få svarta vågade registrera sig som väljare i Alabama.