UR Samhällskunskap

Rättens riddare : Privatliv

Får föräldrar tjuvlyssna på sina barn och berätta det som barnen tycker ska vara hemligt? Ella och Kajsa gör en kärlekslista och har sagt att de vill vara ifred. Men Ellas pappa tjuvlyssnar och berättar sedan för Kajsas mamma. Då rycker Rättens Riddare ut. Alla barn har rätt att ha hemligheter och ett privatliv. Man behöver faktiskt inte berätta allt för sina föräldrar - trots att vissa föräldrar tror det. Hulda Lind Jóhannsdóttir pratar med kompisarna Basma och Herman om hemligheter. Vissa saker, som vem man är kär i eller att man kissar i sängen, är sånt som man helst inte vill att någon ska få veta.