UR Samhällskunskap

Rättens riddare : Religion

Varför har man en religion och vad är den bra för? Det är frågor som bästa kompisarna Yash och Jean-Claude försöker svara på. Yash är hindu och tror på många olika gudar medan Jean-Claude, som är kristen, bara tror på en. Men båda brukar be om samma saker så kanske de inte är så olika ändå. Rättens Riddare, Hulda Lind Jóhannsdóttir, berättar en historia om kompisarna Alex, Karwan och Benjamin. Alex mamma vill inte att han ska leka med Karwan eftersom hans familj är kristen. Rättens Riddare rycker ut och ser till att dom tre kompisarna får träffas för man får ju inte behandla någon sämre än andra bara för att den personen har en viss religion. Alla barn har samma rättigheter, oavsett vilka gudar dom tror på. Historien om Karwan och Alex är påhittad, men är inspirerad av samtal med representanter för Barnombudsmannen, och av anmälningar som kommit in till Skolverkets Barn- och elevombud.