headphones

UR Värdegrund

Skolministeriet - ärren finns alltid kvar : Först nu kan jag börja leva

Sofia är 23 år och jobbar som undersköterska på ett äldreboende. Utåt är hon glad och framåt, men inom sig bär hon på över tio års svår mobbning. Hennes ventil är bloggen där hon försöker skriva av sig alla mörka tankar från skoltiden. Kränkningarna i skolan gjorde att hon blev blyg och hatisk mot både sig själv och andra och efter gymnasiet valde Sofia att isolera sig från omvärlden. Under två års tid gick hon knappt ut och det är först efter att tiden börjat läka, med hjälp av psykologer, flyttar och nytt jobb, som Sofia nu äntligen börjar orka sin resa mot att bli den människa hon innerst inne alltid velat vara. Programmet är producerat i samarbete med Sveriges Radios Tendens.