headphones

UR Pedagogiska Frågor

Skolministeriet : Hur ska vi ha det med skolvalet och urvalet?

Det fria skolvalet riskerar att förstärka segregationen. Vad kan man ändra på i dagens system för att minska den effekten? Forskaren Jonas Vlachos vill hellre se lottning som urvalsprincip till populära skolor, än kötid som är det vanliga idag. Skolutvecklaren Åsa Melander menar att man istället borde fokusera på att lyfta de skolor som idag blir bortvalda i skolvalet, så att de inte längre behöver väljas bort. Björn Kullgard är rektor på Franska skolan, en av de mer populära friskolorna i Stockholm. Han ifrågasätter att det är skolans ansvar att lösa ett samhällsproblem som segregation.
  • Actors: Joanna Korbutiak;
  • Originaltitel: Skolministeriet : Hur ska vi ha det med skolvalet och urvalet?
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2018