UR Samhällskunskap

Små barn - stora rättigheter : Barnen vi gömmer och glömmer

Vad ska man göra som förskolepersonal om man misstänker att ett barn far illa? Vi får höra historien om treåriga Sofia som utsattes för övergrepp av sin pappa. Kriminalinspektör Åsa Sannerborg och socialsekreterare Carina Lindblom berättar om förskolans ansvar att anmäla misstankar om att barn far illa, och ger konkreta råd om hur man ska agera vid misstanke om övergrepp, missbruk och andra missförhållanden, som barn kan leva under. Dessutom träffar vi syster Karin - en av Helgeandssystrarna på Alsike kloster. Systrarna har, sedan 1970-talet, härbärgerat asylsökande och avvisade flyktingar. Barn i flyktingfamiljer kan tvingas leva avskilda från allt det som barn behöver för att växa och utvecklas normalt. Systrarna i Alsike för, både nationellt och internationellt, en kamp för de här barnens rätt till det som alla barn har; inte bara till mat och husrum utan även till kamrater, lek och stimulans. Eller som syster Karin sammanfattar det: rätt att få finnas.