UR Samhällskunskap

Små barn - stora rättigheter : Konsten att inte säga nej

Blir det kaos i förskolan om barn får ta egna initiativ och göra sina röster hörda? Vi möter universitetsadjunkt Elisabeth Arnér som menar att det är tvärtom - det är först när vi lyssnar på barnen som förskolan kan bli en trygg plats där det känns meningsfullt att vara. Vi möter även förskolepersonal från tre olika förskolor där barnen ges mycket tid men som har lite olika inställning till regler och rutiner. På Sagogården i Örebro har personalen en tillåtande attityd och tycker att det har gjort arbetet enklare att inte ha alltför strikta regler. På Kyrkans förskola Pärlan i Vallentuna försöker man ge barnen tid för lugn och eftertanke istället för att låta dagarna bli strikt uppdelade i alltför många aktiviteter. På Vallentuna Djur-, natur- och musikförskola tycker personalen att regler och rutiner är effektiva när man vill uppnå struktur och kvalitet med arbetet i förskolan.