UR Samhällskunskap

Tema: Barns rätt

Hur efterlevs FN:s barnkonvention? Sverige har varit bäst i klassen inom området, men hur är det idag? Vad vet barnen själva om sina rättigheter? Och varför är det viktigt att veta vad barnkonventionen är? Programledare Fredrik Berling samtalar med ansvariga för, och experter inom, barnrätt. Vi får höra barn, FN-anställda och kända svenska profiler prata om barns rättigheter. I programmet får vi bland annat se filmer från Barnombudsmannen, samt inslag från programmet "I kärlekens namn" som behandlar ämnet barnaga. Bland gästerna i studion finns Mihail Stoican som är ansvarig för regeringens arbete med barnkonventionen, Sofia Zachrisson som är ordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund, Staffan Jansson som är professor folkhälsovetenskap, Leo Razzak från Fryshuset, Therese Eriksson från organisationen Maskrosbarn, Philip Hwang som är professor i tillämpad psykologi samt syster Karin från Alsike kloster.