UR Idrott Och Hälsa

Stillasittandet hos personer över 65 år varierar i hög grad, och naturligt nog ökar det med stigande ålder. Kvinnor verkar röra sig mer än män, och då handlar det framför allt om mer lågintensiva aktiviteter. Ing-Mari Dohrn, fysioterapeut och forskare inom fysisk hälsa vid Karolinska institutet, berättar om risker och råd kring stillasittande för äldre, och tipsar dessutom om två enkla övningar. Inspelat den 24 mars 2021 på Gymnastik- och idrottshögskolan. Arrangör: Gymnastik- och idrottshögskolan.
  • Actors: Ing-Mari Dohrn;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Långvarigt stillasittande - en hälsofara i tiden : Stillasittande och äldre
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021