UR Bild

Ingmar Bergman beskrev hur han som barn förtrollades av den darrande bilden från sin Laterna magica. Han var inte ensam. Fascinationen för rörlig bild har tagit många skepnader genom åren. Biografernas utveckling har gått från marknadsnöje i tält, via 1920-talets grandiosa biopalats till dagens digitala mediekonsumtion. Markus Blomfeldt, arkivarie på Svenska filminstitutets bibliotek, visar historiska föremål och filmvetaren Jan Holmberg berättar. Inspelat i Filmhuset i Stockholm den 10 juni 2021. Arrangör: Svenska filminstitutet.
  • Actors: Markus BlomfeldtJan Holmberg;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Minnen ur den svenska filmhistorien : Från Laterna magica till television
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021