UR Pedagogiska Frågor

UR Samtiden - Specialpedagogik : Rätt hjälp till elever med asperger och autism

Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik vid Stockholms universitet. De elever som är inkluderade nådde signifikant bättre resultat. Forskningen ger stöd för verklig inkludering, men varnar för falsk inkludering. Då låter man barnen gå på samma skola, men tar inte fullt ansvar för att de ska fungera bra ihop. Det finns många rapporter om elever som haft dåliga upplevelser under sin skoltid på grund av detta. Det är vanligt att målen för denna elevgrupp handlar om det som är deras symptom. Det handlar om att jobba med problem inom socialt samarbete/kommunikation i stället för akademiska färdigheter. Är man kunnig inom något område har andra lättare att acceptera att man inte är som andra.