Utbildningsfilm Biologi

Bacillakuten: Stukade fötter och brutna ben

Stukade fötter och brutna ben. Hur kan man laga ett brutet ben med en spik, vad är växtvärk, varför kliar det under gipset och gipsas alla ben som är brutna, är några av de frågor barnen ställer i studion. I studion bygger vi egen en röntgenmaskin och så blir det gipsskola och målarskola.

Medverkande: Ortopeden Måns Persson och orkestern Benknotorna. Programledare: Petter Oest.

I Bacillakuten träffar vi barn och läkare och lär oss om vinterkräksjukan, förkylningar, hosta, astma, stukade fötter och ben. Varför blir vi sjuka och hur blir vi smittade? Vad händer i kroppen? Programledaren Petter Oest ger tips på hur du undviker att bli sjuk och hur du underlättar när du väl blivit sjuk. Det blir också experiment och besök på sjukhus.

SVT logotyp