Utbildningsfilm Biologi

Bacillakuten: Tandtroll

Varför heter det mjölktänder och varför måste man borsta dem när man ändå ska tappa dem? Vi får följa med Matilda till tandregleraren när hon får sin nya tandställning och så blir det tandborstningsskola i studion.

Medverkande: Tandläkaren Susanne Brogårdh Roth, tandsköterskan Pia Björklund och orkestern Tandtrollen. Programledare: Petter Oest.

I Bacillakuten träffar vi barn och läkare och lär oss om vinterkräksjukan, förkylningar, hosta, astma, stukade fötter och ben. Varför blir vi sjuka och hur blir vi smittade? Vad händer i kroppen? Programledaren Petter Oest ger tips på hur du undviker att bli sjuk och hur du underlättar när du väl blivit sjuk. Det blir också experiment och besök på sjukhus.

SVT logotyp