Utbildningsfilm Bild

Bildlek – Självporträtt

Rita vad du ser i spegeln i tre steg. Använd torrpastell och låt första lagret bli konturen och bakgrunden, andra steget blir att skapa de större detaljerna som hår, ögon, näsa och mun. Sista steget är att finputsa och lägga till de små detaljerna för att skapa djupet.

Bildlek är en serie som inspirerar till lek med färg, form och fantasi. Med enkla medel går det att testa många olika bildtekniker i stor elevgrupp oavsett ålder. Och filmerna inspirerar, vägleder och ger lärare och elever en uppfattning av både process och slutresultat. Med tydliga ramar i uppgifter finns det ändå utrymme för kreativitet där idéer kan utvecklas och sen analyseras. Det här är en serie som bygger på att utöver att testa tekniker även träna på bildanalys samt tips på ämnesintegrering.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021