Utbildningsfilm Värdegrund

Wallace

När monstret är på din sida...

Wallace lever i en tyst värld för han är hörselskadad sedan födseln och har hörapparat, men den hjälper bara delvis. Wallace känner sig ofta utanför men det finns en fördel – möjligheten att kunna tysta omvärlden genom att stänga av hörapparaten när allt blir för stökigt.

Wallace tecknar och har mycket fantasi. Efter skolan cyklar han till en övergiven fabrikslokal och målar en väggmålning; ett monster som borde finnas på riktigt. Då hade Wallace kunnat jämna ut oddsen mot Leo – den stöddiga mobbaren i klassen. Kanske hade det även kunnat imponera på Freja, den sötaste tjejen i klassen. Men en dag förändras allt när monstret vaknar till liv.'

Trailer

En kortfilm med riktigt bra tonträff och hantverksskicklighet. Visuellt är filmen en blandform mellan live-action och fina 2D-animationer. Dessutom spelar ljudets vara eller icke vara en stor del i filmen då hörapparaten stängs av och sätts på. Regissören David Sandberg gör nu spelfilm i Hollywood.