Spelfilm plus Dokumentär

Exit Through the Giftshop

Filmen är en underhållande dokumentär om och av den kände och ljusskygga graffitikonstnären Banksy, vars väggmålningar blev världskända och tog hans konst till prestigeauktioner.

Bakgrunden till filmen är den excentriske fransmannen Thierry Guetta som börjar filma den underjordiska graffitikulturen och blir besatt av uppgiften. En dag får han plötsligt chans att filma Banksy, ikonen utan ansikte, superstjärnan som målat en mur på Västbanken och överlevt. Föga anar Thierry att han istället själv kommer att hamna framför kameran i en smått fantastisk sann historia berättad av Banksy själv.

Den kontroversiella dokumentären kan stoltsera med en Oscarnominering. Filmen rekommenderas som ett underlag för diskussioner om vad som är konst och inte, samt konstens roll  i samhället.

• Originaltitel: Exit Through the Giftshop
  • Produktionsland: USA