Utbildningsfilm Geografi, Biologi

Brasilien och regnskogen

Den största regnskogen på jorden ligger i Brasilien. Ett tidigare portugisiskt kolonialland med våldsam historia som sedan 1985 är en demokrati. Idag finns 220 miljoner invånare och landet är en av världens 10 största ekonomier. Det brasilianska folket och kulturen är en mix av historiska flöden med människor som kommit under de senaste 500 åren.

I regnskogen besöker vi en av de sista ursprungsbefolkningarna, karipufolket, och får höra en kvinna tala sitt modersmål som sista levande på jorden. Hon berättar vad som hände när de vita nybyggarna kom med dödliga sjukdomar och förstörelse i mitten på 1900-talet. Idag är det tjuvjakt och skogsskövling som skadar deras område.

600 000 km² regnskog, en yta större än Sverige, har redan skövlats för att ge plats åt jordbruk och djurskötsel. Men de politiska vindarna har vänt 2023.

Denna film berör det globala målet 15, delmål 2: Främja hållbart skogsbruk, stoppa avskogningen och återställ utarmade skogar

Ikon för Globala målen 15.2 - Främja hållbart skogsbruk   Globala målen

• Produktionsland: Sverige