Utbildningsfilm Biologi

Trädens värld – ekosystem på jorden

På jordens alla kontinenter och öar finns skogar och djungler som har olika ekosystem och flödar av liv. I vilken skogstyp du än hamnar så gäller de grundläggande biologiska reglerna; att överleva klimatet.

I denna välproducerade naturfilm får du möta de klassiska biologibegreppen inom ekosystem på många delar av jorden. En bönsyrsa på Madagaskar äter en gräshoppa för att sedan själv bli mat åt en kameleont. I Kalifornien ser vi den stora hjorten bli liten bredvid världens största träd. Eller se de stackars endemiska duvorna på Kanarieöarna som ser sina ägg bli uppätna av den invasiva arten brunråttan. En av två delar i serien Trädens värld.

Platser och skogar som filmen besöker: Madagaskar, Borneo, Tajgan, Everglades, Kanarieöarna, Sydafrika och en mangroveskog.

• Produktionsland: Spanien
  • Produktionsår: 2017