Utbildningsfilm Mytologi

Oidipus – den ödesbestämde

Grekiska gudar har skapats för att förklara det oförklarliga. Myten om Oidipus visar att det är omöjligt att fly sitt öde, och att konsekvenserna av att försöka kan bli fruktansvärda. Myten har dramatiserats i årtusenden och är fortfarande lika aktuell.

När Oidipus föddes lades en förbannelse över honom; han skulle döda sin far och gifta sig med sin mor. Oidipus föräldrar, kungen och drottningen av Thebe, valde därför att döda sin son. En herde fick uppdraget att ta med honom till bergen där han skulle slukas av vilda djur. Men herden tvekade och på vägen mötte han en man som var villig att ta med pojken till Korinth, där han skulle kunna växa upp hos ett barnlöst kungapar. När Oidipus av misstag fick reda på att han var ett hittebarn och att han var dömd att gifta sig med sin mor och döda sin far valde han att fly från Korinth. Men hans beslut visade sig få ödesdigra konsekvenser.

Många har kallat Sofolkes dramatisering av myten för världens första deckare.