Utbildningsfilm Historia

Heliga Birgitta - med hustrulin och penna

När Birgitta hade dött 1373 bars hennes kropp från Rom, hela vägen hem till Sverige. Det var en liten skara trogna som gick till fots med kistan och de tog en risk. För även om påven godkänt Birgittas klosterplaner så fanns det kritiker som undrade om hennes underliga uppenbarelser verkligen kom från gud. De ifrågasatte om en gift kvinna i huvuddok och som fött åtta barn kunde fatta pennan och ha något att säga till världen.

Häxbränningarna hade börjat i Europa. Inkvistationen höll som bäst på att jaga otrogna, och även hett troende kristna som Jeanne d´Arc skulle snart brännas på bål som kättare. Så skaran hade anledning till oro. Även om de själva var övertygade om att Birgittas ord kom från Gud så var frågan om någon skulle tro dem när de kom hem?

Filmen har ursprungligen producerats för visning på Klostermuseet i Vadstena och sammanfattar Birgittas liv och verk, liksom klosterrörelsens utveckling fram till våra dagar. Den är producerad av Maja Hagerman som är historiker, författare och TV-producent.